fredag 28 november 2014

Sociala medier

Hej föräldrar till barn i årskurs 4-6.

I skolan händer massor av intressanta saker. Det pågår flera olika aktiviteter i våra olika klasser för att alla elever ska nå målen. Både elevernas egna mål och nationella målen som beskrivs i LGR 11.

Det händer också andra saker i skolan som jag inte alls gillar. Som inte hör skolan till. Jag är otroligt trött och mycket less på de hemssidor som flera av våra elever befinner sig på, främst efter skoltid, men också under skoltid. Det finns forum som ask.fm. På ask.fm kan man vara anonym och lägga ut allt möjligt under pseudonym som tex ”jag hatar följt av elevs namn”, vilket barn har berättat om har hänt. Eleverna lägger ut bilder, pratar skit om sina klasskompisar, en del ljuger och flera beter sig på ett icke okej sätt. Det är vedervärdigt! Och det får konsekvenser.

En del barn mår mycket dåligt över vad som skrivs och vad andra lägger ut. Det går ut över skolarbetet såklart men än värre så går det ut över våra elevers och era barns självkänsla. Det är inte ok!

Jag uppmanar er att förbjuda era barn att vara på sidor som ni inte tycker är ok. Jag uppmanar dig att ta reda på vad ditt barn gör på nätet och har ditt barn tillgång till tex ask.fm skulle jag ana oråd… Jag kan inte påstå att tex kik eller andra sidor där barn utan kontroll kan uttrycka vad de vill är mycket bättre.

Det är du som vårdandshavare som bestämmer vad ditt barn ska vara på för sidor. Det är inte jag som rektor som ska lägga mig i detta. Men jag ser i skolan vilka konsekvenser det kan få när elever anonymt får säga vad de vill. Det kan sluta i katastrof.

Jag kommer kontakta ansvariga för ask.fm och kik och framföra allvarlig kritik. Det kommer säkert inte göra att de vidtar några åtgärder. Men jag kan heller inte strunta i att göra något när jag ser vilka konsekvenser det får för våra elever och ditt barn.


Henrik Nöbbelin, rektor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar