fredag 25 september 2015

Veckobrev 39, igen!



Hej!
Vecka nr 38 hoppades visst över, som om det inte går fort nog ändå! :).

Nu är äntligen skolgården färdig och eleverna leker som aldrig förr. Det är härligt att se och mycket välkommet. På onsdag är det Blackebergsskolans dag mellan 15 och 17. Klockan 16 kommer det att vara invigningstal för Skolgården

Utvecklingssamtalen är också i full gång. Vi förutsätter att ALLA föräldrar fått veta sitt barns tid för samtalen. Återkoppla så snart ni vet om det inte fungera, eller när ni bytt med någon annan.


Glöm inte heller att ni måste lämna in ledighetsansökan om ert barn ska vara ledig, eller meddela om det är fråga om olika former av läkarbesök t.ex. Om inte betecknas det som ogiltig frånvaro och dokumenteras som sådan.


Eleverna har fått i uppgift att komma på idéer till våra nya tal till Retorikmatchen. Hjälp dem gärna hemma att komma på förslag till smädestalet. Luft skäller på mänskligheten samt till tacktalet som Doreen Månson ska hålla. Hon skall röras till tårar av vårt tacktal.

I engelska fortsätter jag läsa ur Roald Dahls böcker. Den som är aktuell nu är Mr &Mrs Twit.
Vi arbetar också med att skriva, läsa, förstå instruktioner och agera utifrån dessa, vilket i detta fall betyder att eleverna ritar, skriver ett antal meningar om teckningen, lämnar över och kamraten skall utifrån instruktionerna rita en så likadan teckning som möjligt. Det vi tränar på utifrån kunskapskraven är:
  • Du kan välja och använda någon metod för att lättare förstå innehållet när du lyssnar.
  • Du kan välja och använda någon metod som gör att du förstår och blir förstådd när du skriver till andra.
  • Du kan uttrycka dig på ett ganska bra sätt när du skriver till andra.
Även inom no och matematik arbetas det flitigt. Väldigt roligt att eleverna tar labblektionerna på sådant allvar. Det är dessa kunskapskrav vi arbetar mot där:

  • Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
  • I arbetet använder eleven utrustningen på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
  • Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen.
  • Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sin undersökning i text och bild.





När någon elev varit borta från en lektion upptäcker denne snabbt att en missat saker.
Jag ger generellt inga läxor i mina ämnen (Marias matte, No, teknik, bild) Däremot ser jag gärna att en själv tar reda på vad en missat om en varit borta från lektion och inhämtar den kunskapen. Det går utmärkt att arbeta in detta på skolans läxhjälp eller ta hem och göra vissa uppgifter. Titta på schemat vilka lektioner som missats, prata med de i samma grupp och kom ikapp!

Passa på att ta en sväng in i ljushallen på onsdag när det är Blackebergsskolans dag. Elevernas fantastiska bilder i perspektiv sitter upp då. Det är så härligt att se hur stolt var och en är över just sin egen skapelse.

Trevlig helg och kom i håg månförmörkelsen på söndag morgon.
Maria och Yvonne










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar