torsdag 23 oktober 2014

PP - Argumentation och tal

Argumentation och tal



LGR 11 
Centralt innehåll år 4-6

  • Tala, lyssna, och samtala
  • Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
  • Beskrivande, förklarande, instruerande, och argumenterande texter, t.ex. faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare.

Syfte.  Du ska lära dig att:
  • Formulera sig i tal och skrift
  •  Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
  •   Hur gester kan påverka presentationen. 




Kunskapskrav
     E
Eleven kan samtala om ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter.
Du ska kunna välja ett ämne som du känner till.
Du ska förbereda dig och hålla ett enkelt tal med en röd tråd som fungerar ganska bra.
    C
Du ska kunna välja ett ämne där du kan behöva söka fakta för att hitta argument, eller hålla ett utvecklat tal till den/de är anpassat för
Du ska förbereda dig och hålla ett utvecklat resonemang. Anpassa ditt budskap till de som lyssnar på ett bra sätt.
   A
Du ska kunna ett ämne där du behöver söka fakta eller hålla ett väl utvecklat tal till den/de är anpassat för.
Du ska förbereda dig väl och hålla ett välutvecklat resonemang. Anpassa ditt budskap till de som lyssnar på ett mycket bra sätt.


Slutmål: Hålla ett tal. 

Nu har du provat olika sätt att hålla tal. Du har i grupp fått argumentera, gett instruktioner om ett ämne, du har provat på att berätta improviserat om ett ämne, du har provat på att vara både lyssnare och berättare.
Nu är det dags att hålla ett tal du själv bestämt.


Uppgift:
 Vilket slags tal ska du hålla?
Titta på olika tal på Youtube.
Hur gör talaren för att fånga sina lyssnare (få publik, åhörare att lyssna och vara intresserade?)
Hur är kroppspråket?
Hur börjar de sina tal?
Vilka/vem vänder sig talaren till?
Tips: Sök på det slags tal du själv vill hålla.
T.ex. hyllningstal, argumentationstal, välkomsttal, tacktal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar