Argumentation och tal
LGR
11
Centralt innehåll år 4-6
Centralt innehåll år 4-6
- Tala, lyssna, och samtala
- Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
- Beskrivande, förklarande, instruerande, och argumenterande texter, t.ex. faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare.
Syfte. Du ska lära dig att:
- Formulera sig i tal och skrift
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
- Hur gester kan påverka presentationen.
Kunskapskrav
E
Eleven
kan samtala om ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter.
Du ska kunna välja ett
ämne som du känner till.
Du ska förbereda dig och
hålla ett enkelt tal med en röd tråd som fungerar ganska bra.
C
Du ska kunna välja ett
ämne där du kan behöva söka fakta för att hitta argument, eller hålla ett utvecklat tal till den/de är anpassat
för
Du ska förbereda dig och
hålla ett utvecklat resonemang.
Anpassa ditt budskap till de som lyssnar på ett bra sätt.
A
Du ska kunna ett ämne där
du behöver söka fakta eller hålla ett väl
utvecklat tal till den/de är anpassat för.
Du ska förbereda dig väl och hålla ett välutvecklat resonemang. Anpassa ditt budskap till de som lyssnar
på ett mycket bra sätt.
Slutmål: Hålla ett
tal.
Nu har du provat olika
sätt att hålla tal. Du har i grupp fått argumentera, gett instruktioner om ett
ämne, du har provat på att berätta improviserat om ett ämne, du har provat på
att vara både lyssnare och berättare.
Nu är det dags att hålla ett
tal du själv bestämt.
Uppgift:
Vilket slags tal ska du hålla?
Vilket slags tal ska du hålla?
Titta på olika tal på
Youtube.
Hur gör talaren för att
fånga sina lyssnare (få publik, åhörare att lyssna och vara intresserade?)
Hur är kroppspråket?
Hur börjar de sina tal?
Vilka/vem vänder sig
talaren till?
Tips: Sök på det slags tal
du själv vill hålla.
T.ex. hyllningstal,
argumentationstal, välkomsttal, tacktal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar